Kunsthalle Bega prezintă „Țara de foc” / “Land of Fire”
Kunsthalle Bega prezintă expoziția internațională de grup curatoriată de Cosmin Costinaș, premiant Bega Art Prize 2021, împreună cu Mona Vătămanu și Florin Tudor: „Țara de foc” / “Land of Fire”. Expoziția va fi vernisată pe 18 octombrie 2024, la Kunsthalle Bega, Calea Circumvalațiunii nr.10, Timișoara, începând cu orele 17:30. Programul va cuprinde o prezentare curatorială susținută de Cosmin Costinaș, Mona Vătămanu și Florin Tudor, urmată de un concert live cu Plevna & Ya Tosiba și DJ SET Interbalkanic cu Ion Dumitrescu.
În continuarea evenimentului de deschidere, sâmbătă, 19 octombrie 2024, începând cu ora 12:00,
va avea loc o serie de discuții între curatorii expoziției, artiști și invitați speciali pornind de la temele abordate în expoziție:
13:15 – 14:15 – Ascensiunea și declinul mitologiilor naționale
14:30 – 15:15 – Discuție online cu Tony Chakar și Cosmin Costinaș
15:30 – 16:30 – Strategii anticoloniale de vindecare. Rezistența culturii indigene din Tierra del Fuego. Cristina Zárraga în dialog cu Paz Guevara
16:45 – 17:45 – Practici artistice, istorie, natură și control
18:00 – 19:00 – Istorii ale artei marginalizate și potențialul lor
Folosind o structură de valori curatoriale asumate – datorie, integritate, responsabilitate, comunicare, colaborare, solidaritate, Cosmin Costinaș propune în „Țara de foc” dezvoltarea unui alt tip de societate, schimbarea sensului obișnuit de internaționalitate.
Artiști: Claudia Andujar, Florin Bobu, Alex Bodea, Tony Chakar, Ana Deji, Megan Dominescu, Mihaela Drăgan, Ion Dumitrescu, Chitra Ganesh, Alexandra Gulea, Loredana Ilie, Sakarin Krue-On, Ivana Mladenović, Nicoleta Moise, Silvia Moldovan, Elisabeta și Emilia Morar, Veda Popovici și Mircea Nicolae, Maria Prodan, Citra Sasmita, Ștefan Sava, Ultima Esperanza, Sana Shahmuradova Tanska, Robel Temesgen, Hans Mattis-Teusch, Mona Vătămanu și Florin Tudor, Mark Verlan, Cecilia Vicuña, Apichatpong Weerasethakul, Cristina Zárraga.
Pornind de la câteva episoade istorice mai puțin cunoscute, expoziția cercetează anumite linii de excluziune din discursurile istorice și ale istoriei artei din România, legate atât de momente întunecate din trecut, cât și de momente de progres. Acest proces ridică mai multe întrebări: ce grupuri, împreună cu poveștile, imaginile și perspectivele lor, au fost excluse din procesul încă în desfășurare de auto-imaginare a României, de la comunități etnice la grupuri sociale, precum cel al minerilor? Ce evenimente din subsolurile istoriei românești continuă să fie trecute sub tăcere? Aici, expoziția „Țara de foc” inițiază o examinare a implicării, a proximității, precum și a foloaselor obținute de teritoriile românești din proiectul colonial european. Aducând în discuție figuri din această istorie colonială a României mai puțin discutată, cum ar fi cea a lui Iuliu Popper, un participant major la genocidul poporului Selk’nam din Țara de Foc, expoziția va aduce în discuție și alte capitole ale istoriei României: de la cei cinci sute de ani de robie romă la colonizarea Cadrilaterului, la ocuparea Transnistriei și la genocidul evreilor și romilor, de la prima istorie scrisă a primei expediții europene în jurul globului, la alți exploratori și savanți ce au servit proiectului colonial până în secolul XX.
Expoziția se întreabă de asemenea, ce genuri, stiluri, limbaje, medii și genealogii artistice au fost excluse, deseori în detrimentul complexității, din istoriile dominante ale artei folosite pentru a construi imaginea de sine a națiunii. Poate cea a icoanelor pe sticlă ortodoxe din Transilvania din secolele XVIII și XIX, multe dintre ele realizate de artiste femei, într-o epocă în care femeile au fost în general excluse din profesia artistică, rezervată preponderent bărbaților pe întreg continentul european? Sau istoria covoarelor transilvănene produse în țări musulmane, colecționate în Transilvania și reprezentate în picturile occidentale europene care ne arată complexitatea circuitelor de schimb ale economiei coloniale globale? Sau genurile hibride de muzică care reprezintă și azi un subiect controversat în România?
Aceste exerciții deschid noi orizonturi atât în spațiul românesc, cât și dincolo de el, într-o lume care, de bine sau de rău, devine mai mare decât poveștile pe care ni le spunem de obicei despre noi înșine.
Mai multe informații despre „Țara de foc” / “Land of Fire” găsiți AICI.
Cosmin Costinaș este Senior Curator al Practicilor Expoziționale la Haus der Kulturen der Welt, HKW, Berlin (din 2022). A fost co-director artistic al celei de-a 24-a Bienale de la Sydney (2024); Director al Para Site, Hong Kong (2011-2022); Director Artistic al Trienalei de la Kathmandu 2077 (2022); co-curator al Pavilionului României la cea de-a 59-a Bienală de la Veneția (2022); consilier curatorial al Trienalei de la Aichi (2022); curator al Bienalei de la Dakar 2018 – La Biennale de l’Art Africain Contemporain-DAK’ART (2018); curator invitat la Dhaka Art Summit (2018); co-curator al celei de-a 10-a Bienale de la Shanghai (2014); curator la BAK – basis voor actuele kunst, Utrecht (2008–2011); co-curator al primei Bienale Industriale Ural, Ekaterinburg (2010); și editor al documenta 12 magazines, Viena/Kassel (2005–2007), printre altele. A editat și a contribuit cu scrieri la numeroase cărți, reviste și cataloage de expoziții și a predat și susținut prelegeri la diverse universități, academii de artă și instituții din întreaga lume.
Mona Vătămanu și Florin Tudor abordează tema istoriei în filme, instalații, picturi și acțiuni performative revizitând diverse ideologii, utopii și proiecte moderniste. Lucrările lor au fost expuse la Kadist San Francisco, 2024; Bienala Diriyah, 2024; a 5-a Bienală de la Kiev, Viena, 2023; Trienala Kathmandu, 2022; a 10-a Bienală de la Shanghai, 2014; a 12-a Bienală de la Istanbul, 2011; a 5-a Bienală de la Berlin, 2008.
Expoziția „Țara de foc” este un eveniment organizat de Fundația Calina, produs de Kunsthalle Bega și cofinanțat de Ministerul Culturii prin Centrul de Proiecte și Administrația Fondului Cultural Național.
Kunsthalle Bega este un spațiu alternativ și experimental de artă, fondat în 2019 la Timișoara de Alina Cristescu, Liviana Dan și Bogdan Rața, împreună cu Andreea Drăghicescu și Ugron Lajos, prin Fundația Calina, organizație non-guvernamentală, cu o platformă non-profit, activă neîntrerupt de 16 ani pe scena de arta contemporană. Dedicată susținerii producției artistice și înțelegerii problemelor actuale ale spectrului creativ din perspectivă curatorială, acordă premiul Bega Art Prize unui curator român care reușește sa schimbe regulile percepției actului curatorial. Implicată in proiecte educaționale cu comunități diverse, promovează importanța majoră a publicațiilor de artă.
Proiectul „Țara de foc” face parte din Programul cultural național „Timișoara – Capitală Europeană a Culturii în anul 2023” și este finanțat prin programul Legacy Timișoara 2023, derulat de Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara, cu sume alocate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii. Programul cultural nu reprezintă neapărat poziția Primăriei Timișoara și a Consiliului Local Timișoara. Conținutul programului cultural și modul în care rezultatele acestuia pot fi utilizate sunt responsabilitatea exclusivă a autorilor și a beneficiarului finanțării. Primăria Timișoara și Consiliul Local Timișoara nu sunt responsabili pentru conținutul materialului și modul în care ar putea fi utilizat.
Proiect cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național. Proiectul nu reprezintă neapărat poziția AFCN. AFCN nu este responsabilă pentru conținutul proiectului sau pentru modul în care rezultatele proiectului pot fi utilizate. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Parteneri instituționali: Muzeul Național de Artă a României, Muzeul Național Secuiesc, Muzeul Județean Mureș – Secția de Artă, Muzeul Judeţean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare», Muzeul Municipiului București, Academia de Studii Economice
Parteneri: Samdani Art Foundation, Facultatea de Arte și Design – Universitatea de Vest din Timișoara, Galera Lutnița, Galeria Elba Benitez, Tang Contemporary Art, Galeria Vermelho, Kerber Verlag, Fundația Herczeg, PUNCH, Storm Sped
Parteneri media: Revista ARTA, Zeppelin, Observator cultural, Modernism.ro, Propagarta, Contemporary Lynx, Renașterea Bănățeană, Agenția de Carte.ro, Radio România Cultural, RFI,
Sponsori: BEGA, PINTeam, VendTeam, Egeria, ELECS Group, Agape
|EN|
Kunsthalle Bega presents „Țara de foc” / „Land of Fire”
Kunsthalle Bega presents the international group exhibition curated by Cosmin Costinaș, Bega Art Prize 2021 winner, together with Mona Vătămanu and Florin Tudor: „Țara de foc” / „Land of Fire”. The exhibition will be opened on October 18, 2024, at Kunsthalle Bega, Calea Circumvalațiunii nr. 10, Timișoara, starting at 17:30. The program will include a curatorial presentation by Cosmin Costinaș, Mona Vătămanu and Florin Tudor, followed by a live concert with Plevna & Ya Tosiba and DJ SET Interbalkanic with Ion Dumitrescu.
Following the opening event, on Saturday, October 19, 2024, starting at 12:00 noon, there will be a series of discussions between the exhibition curators, artists and special guests based on the themes addressed in the exhibition:
13:15 – 14:15 – The rise and fall of national mythologies
14:30 – 15:15 – Online discussion with Tony Chakar and Cosmin Costinaș
15:30 – 16:30 – Anti-colonial Healing Strategies. The Resistance of the Indigenous Culture of Tierra del Fuego. Cristina Zárraga in conversation with Paz Guevara
16:45 – 17:45 – Artistic practices, history, nature, and control
18:00 – 19:00 – Marginalised art histories and their potential
Using a structure of own curatorial values: duty, integrity, responsibility, communication, collaboration, solidarity, Cosmin Costinas proposes in “Land of Fire” the development of a different kind of society, changing the usual sense of internationality.
Invited artists: Claudia Andujar, Florin Bobu, Alex Bodea, Tony Chakar, Ana Deji, Megan Dominescu, Mihaela Drăgan, Ion Dumitrescu, Chitra Ganesh, Alexandra Gulea, Loredana Ilie, Sakarin Krue-On, Ivana Mladenović, Nicoleta Moise, Silvia Moldovan, Elisabeta and Emilia Morar, Veda Popovici and Mircea Nicolae, Maria Prodan, Citra Sasmita, Ștefan Sava, Ultima Esperanza, Sana Shahmuradova Tanska, Robel Temesgen, Hans Mattis-Teusch, Mona Vătămanu and Florin Tudor, Mark Verlan, Cecilia Vicuña, Apichatpong Weerasethakul, Cristina Zárraga.
Departing from several lesser-known historical episodes, “Land of Fire” is interested in some lines of exclusion in both historical and art historical discourses in Romania, involving moments of darkness as well as progressive occurrences. This process raises several questions: which groups, along with their stories, images, and perspectives, have been left out from Romania’s ongoing process of self-imagination, from ethnic communities to social groups? Which narratives from the undercurrents of Romanian history continue to be ignored? Here, the exhibition initiates an examination of the involvement, proximity, as well as the benefits gained by the Romanian territories from the European colonial project. Bringing in figures from this unexamined Romanian colonial history, such as that of Iuliu Popper, a major participant in the genocide of the Selk’nam people in Tierra del Fuego, the exhibition also discusses other chapters from Romania’s past: from the five hundred years of Roma enslavement to the colonization of Cadrilater, the occupation of Transnistria and the genocide of Jews and Roma, from the first written account of the first European expedition around the world to other explorers and scientists, serving the colonial project. Alongside these, however, the exhibition is also interested in stories of solidarity that have been equally obscured by mainstream history telling, looking for example at the place held by diplomat Nicolae Titulescu in Ethiopia’s memory of its anti-colonial struggle.
“Land of Fire” also asks what genres, styles, languages, media and artistic genealogies have been excluded, often at the expense of complexity, from the dominant art historical narratives used to construct the nation’s self-image? Perhaps that of eighteenth and nineteenth century vernacular Orthodox glass icons in Transylvania, many of them made by female artists, in an era when women were generally excluded from the male dominated artistic profession, throughout the European continent? Or the history of ‘Transylvanian rugs‘ produced in Muslim countries, collected in Transylvania and represented in Western European paintings, that show the complexities of trade and exchange routes of the global colonial economy? Or the hybrid music genres that are still a point of contention in Romania today?
The exhibition gathers multiple perspectives on these questions, both from within and outside the country, as well as points of analogy from different continents. These stories and exercises open up new horizons, and the world as seen from a Romanian vantage point is becoming wider while the country’s place in it more layered, for better or worse.
Find out more about the exhibition HERE.
Cosmin Costinaș is the Senior Curator of Exhibition Practices at the Haus der Kulturen der Welt, HKW, Berlin (since 2022). He was co-Artistic Director of the 24th Biennale of Sydney (2024); Director of Para Site, Hong Kong (2011–22); Artistic Director of Kathmandu Triennale 2077 (2022); co-curator of the Romanian Pavilion at the 59th Venice Biennale (2022); Curatorial Adviser of the Aichi Triennale (2022); Curator of Dakar Biennale 2018 – La Biennale de l’Art africain contemporain-DAK’ART (2018); Guest Curator at the Dhaka Art Summit (2018); Co-curator of the 10th Shanghai Biennale (2014); Curator of BAK – basis voor actuele kunst, Utrecht (2008–11); Co-curator of the 1st Ural Industrial Biennial, Ekaterinburg (2010); and Editor of documenta 12 magazines, Vienna/Kassel (2005–07), among others. He has edited and contributed his writing to numerous books, magazines, and exhibition catalogues and has taught and lectured at different universities, art academies, and institutions across the world.
Mona Vătămanu and Florin Tudor address the theme of history in films, installations, paintings and performative actions that revisit ideologies, utopias, and modernist projects. Their work has been shown in Kadist San Francisco, 2024; Diriyah Biennial, 2024; 5th Kyiv Biennial, Vienna, 2023; Kathmandu Triennale, 2022; 10th Shanghai Biennale, 2014; 12th Istanbul Biennial, 2011; 5th Berlin Biennial, 2008.
The exhibition “Land of Fire” is an event organised by Fundația Calina, produced by Kunsthalle Bega and co-financed by the Ministry of Culture through the Center for Projects and co-financed by the Administration of the National Cultural Fund. Kunsthalle Bega is an alternative and experimental space founded in Timisoara in 2019, where contemporary art is thought, discussed and exhibited. Dedicated especially to young artists from Romania and the world, Kunsthalle Bega is aesthetically and socially interested in the platforms of contemporary art museums. Every year, following consultations with a specialised jury, it offers an award—the Bega Art Prize—to a Romanian curator under the age of 40 who has managed to change the rules of curatorial perception. Involved in educational projects with diverse communities, Kunsthalle Bega promotes the significant importance of art publications.
Kunsthalle Bega is a project of Calina Foundation initiated by Alina Cristescu, Liviana Dan and Bogdan Rața, together with Andreea Drăghicescu and Ugron Lajos. “Land of Fire” is part of the national cultural program „Timisoara – European Capital of Culture in 2023” and is funded by the Legacy Timisoara 2023 creative program, developed by Centrul de Proiecte Timisoara, with funds allocated from the state budget, through the budget of the Ministerul Culturii. The cultural program does not necessarily represent the position of the Timisoara City Hall and the Timisoara Local Council. The content of the cultural program and how its results can be used are the sole responsibility of the authors and the beneficiary of the funding. Timisoara City Hall and Timișoara Local Council are not responsible for the content of the material and how it could be used.
Project co-financed by the Administratia Fondului Cultural National. The project does not necessarily represent the position of the AFCN. AFCN is not responsible for the content of the project or how the project results can be used. These are entirely the responsibility of the beneficiary of the funding. Institutional
Partners: Muzeul Național de Artă a României, Muzeul Național Secuiesc, Muzeul Județean Mureș – Secția de Artă, Muzeul Judeţean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare», Academia de Studii Economice
Partners: Samdani Art Foundation, Facultatea de Arte și Design – Universitatea de Vest din Timișoara, Lutnița Gallery, Elba Benitez Gallery, Tang Contemporary Art, Vermelho Gallery, Kerber Verlag, Fundația Herczeg, PUNCH, Storm Sped
Media Partners: Revista ARTA, Zeppelin, Observator cultural, Modernism.ro, Propagarta, Contemporary Art, Renașterea Bănățeană, Agenția de Carte.ro, Radio România Cultural, RFI
Sponsori: BEGA, PINTeam, VendTeam, Egeria, ELECS Group, Agape